26.5.2018

Kannattiko palkata (äitiys)PT?

Ei vitsit, kuinka mahtavat kelit saatiin näin aikaisin keväällä! Kyllä nyt kelpaa olla hoitovapaalla! Vaikka kesä tulla tupsahti yllättäen, otetaan kuitenkin katsaus menneeseen talveen. Olen lokakuusta asti ollut PT:n ohjauksessa ja nyt treenit ovat ihan loppusuoralla. Mun PT on tosiaan myös äitiysfysioterapeutti ja erikoistunut synnyttäneiden naisten kanssa treenaamiseen eli juuri sopiva mun tilanteeseen.

Olen todennut jo monta kertaa, että PT:n palkkaaminen oli ehkä parhaiten sijoitetut rahat pitkään aikaan! Ihan ehdottomasti. Koska mikäpä olisi tärkeämpää kuin hyvinvointi. Olen oppinut paljon sellaista, mitä halusinkin mutta myös paljon sellaista, mitä en aluksi osannut odottaa.

Kaikkein tärkein tavoite ja syy palkata PT oli se, että saan itseni kuntoon turvallisesti raskauden ja synnytyksen jälkeen. Olen malttanut odottaa, että kunto nousee pikkuhiljaa ja lisännyt tehoja sen myötä. Ennen synnytystä mulla oli vähän sellainen mentaliteetti, että minähän sitten toivun tosi nopeasti ja olen jo ihan pian taas salilla ja juoksemassa. Nyt olen vihdoin sisäistanyt sen, että raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen vie ihan hiton kauan aikaa! Ilman PT:tä olisin saattanut aiheuttaa vahinkoa riehumalla liian lujaa liian nopeasti. Mutta vaikka asioita on tehty maltilla, olen nyt paremmassa kunnossa kuin ennen raskautta. Tuntuu muuten hyvältä!

Tärkeää oli saada todenmukainen keskivartalon ja lantionpohjan tilanne raskauden jälkeen. Jo ennen PT:n tekemää tarkistusta jälkitarkastuksen tehnyt lääkäri antoi luvan palata normaalisti liikkumaan. PT teki perusteellisemman tutkimuksen ja totesi, että vielä on töitä tehtävänä. Ihan mahtavaa on ollut myös se, että mulla on ollut käytettävissä lantionpohjan ammattilainen, jolta on voinut kysyä kaikenlaista ja jolta olen saanut ohjeita ja vinkkejä, kun ongelmia on ollut. Koska lantionpohjan ongelmat ovat tosi yleisiä raskauden ja synnytyksen jälkeen mutta niiden kanssa ei todellakaan tarvitse oppia elämään. Keinoja kyllä löytyy kunhan löytyy oikea ammattilainen ohjeistamaan. Yleensäkin mua harmittaa, kuinka äidit jää lapsen syntymän jälkeen ihan unholaan neuvolassa. Jos saisin päättää, niin kaikille synnyttäneille äitiysfysioterapiakäynti ois pakollinen :)

Asia, mitä odotin tosi paljon PT:ltä oli se, että saan valmiit saliohjelmat ja opastusta oikeisiin suoritustekniikoihin. On ollutkin ihan mahtavaa, kun salilla tiedän tasan tarkkaan, mitä teen, montako toistoa ja sarjaa ja millä painoilla. Kun kotona säätämistä on ihan tarpeeksi, niin salilla on ollut ihanaa vain keskittyä tekemiseen. Olen myös huomannut, että jopa tosi väsyneenä salille on ollut helppo lähteä, kun tiedän mitä siellä teen. Vaikka PT ei ole patistellut treenaamaan niin kyllä vain on korkeampi kynnys jättää treeni välistä, kun PT kuitenkin seuraavalla tapaamisella kyselee, miten treenit on sujuneet.

Aikaisemmin alku- ja loppuverryttelyt ovat jääneet lähestulkoon aina välistä mutta nyt olen saanut niihinkin hyvän liikepankin. Teen nykyään sekä ennen että jälkeen toiminnallisia harjoituksia, joilla venytetään jumeja mutta myös aktivoideen heikkoja kohtia. Nautin nykyään verryttelyistä: alkuverryttelyn aikana saa hieman tyhjennettyä päätä ja siirrettyä keskittymisen treeniin ja loppuverryttely nyt vaan on mukavaa kovan treenin jälkeen. Eikä muuten tule niin pahoja lihaskipujakaan!

Valmennukseen kuului myös ruokavalion tsekkaus. Otin parilta päivältä kuvat kaikesta mitä söin ja ne käytiin yhdessä läpi. Ainut palaute, mitä sain oli, että on syötävä enemmän. Paljon enemmän. Imetys kuluttaa jo paljon energiaa ja siihen treenit päälle niin ruokaa on syötävä ihan reilusti. Tätä opettelen vieläkin, varsinkin välipalat on haasteellisia. Mutta toisaalta saan myös aika paljon ihmettelyä, että miten voit syödä noin paljon. Eli jotain on opittu!

Vaikka valmennuksen tavoite oli laittaa kroppa kuntoon, niin myös henkiselle hyvinvoinnille on ollut tärkeää päästä välillä pois kotoa ja keskittyä vain ja ainoastaan itseensä. Suosittelen jokaiselle äidille!

Tämmösiä ajatuksia äitiysfysioterapeutin ja PT:n kanssa treenaamisesta. Onko teille tuttua puuhaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti