5.3.2018

Viikon liikkumiset vauva-arjessa

Raskausaikana mietin usein, kuinka aikaa omille treeneille löytyy minipätkän syntymän jälkeen. Nyt kun vauva-arkea on takana yli seitsemän kuukautta, niin voin todeta, että aikaa kyllä on - kunhan sen vain ottaa.

Vaunulenkit - parasta pk-treeniä ja ulkoilmaa!

Mulla on ollut syksystä asti PT, joka tekee mulle viikko-ohjelman. Ohjelma sisältää tällä hetkelle kaksi salitreeniä, yhden kevyen aerobisen treenin ja yhden kävelyn, joka sisältää lyhyitä juoksupätkiä. PT:n ohjelman treenien lisäksi tulee koiran ulkoilutusta vaunujen kanssa, vetolenkkejä, keskivartalon aktivointia ja kehonhuoltoa. 

Aikaa omille treeneille siis löytyy mutta lähteminen ei ole enää yhtä helppoa kuin ennen lasta. Ollaan otettu tavaksi käydä tuleva viikko läpi sunnuntai-iltana. Merkkaan PT:n treenit kalenteriin, jotta voidaan sumplia miehen kanssa niin, että pääsen niille ilman lasta ja koiraa. Miehen etätyöpäivät ovat ihania, kun silloin voin tehdä treenin jo päivällä päikkäriaikaan, jolloin ilta jää yhteiseen oleskeluun. Jos mies ei voi hoitaa lasta niin kiikutan pojan mummolaan. Ihan mahtavaa onkin mummola vartin ajomatkan päässä! Melkoista aikataulutetristähän tämä arki yhden lapsen, yhden koiran ja erityisesti yhden auton perheessä on mutta ihan toteutettavissa! Mutta katsotaanpa miltä viime viikko näytti!

Maanantai aloitettiin vaunukävelyllä pojan ja Jetin kanssa. Kovempien pakkasten aikaan ei olla päästy heti aamusta ulos mutta onneksi aurinko lämmittää jo niin, että viimeistään iltapäivällä päästään kävelylle. Äiti saa raitista ilmaa, poika nukkuu hyvät päikkärit ja Jeti saa haistella. Maanantain lenkillä nautittiin auringosta tunnin ja 5,8 km verran. Pojan iltapäiväpäikkäreiden aikaan tein lyhkäsesti keskivartaloharjotuksia ja venyttelin. Jos venyttelen päivällä pojan ollessa hereillä niin saan olla koko ajan vahdissa, ettei poika pure johtoja (sillä yhdellä hampaalla joka puhkesi tällä viikolla!) tai ui Jetin vesikupissa.
Anna namu!

Tiistaina mies oli etätöissä kotona, joten aamupäikkäreiden aikaan käytin Jetin lyhyellä vetolenkillä kicksparkilla. Iltapäiväksi vein pojan mummolaan hoitoon ja kävin salilla. Treeni kesti 45 minuuttia ja loppuverryttely jäi välistä kun huutava nälkä pakotti lopettamaan. Onneksi anoppilassa odotti valmis ruoka <3
Done! Äkkiä ruokaa!

Salin jälkeen on pohjaton nälkä. Kevyt iltapala kahden illallisen jälkeen.

Keskiviikkona käytiin taas vajaan tunnin vaunulenkillä. Illalla ohjelmassa oli 40 minuutin kävely johon sisältyi 5x100 m juoksua. Olen siis vihdoin päässyt takaisin juoksun pariin. Vaikka näin talvella ikävä juoksun pariin ei olekaan yhtä iso kuin keväällä ja syksyllä niin kyllähän se kivalta tuntuu juosta hyvin pitkästä aikaa. Vaikka edes lyhyitä pätkiä! Oltiin lenkillä poikkeukselliseti koko perhe liikenteessä, joten saatiin vaihdettua päivän kuulumiset. Mies hoiti iltapuuron ja mä venyttelin rauhassa.

Torstaina oli ohjelman mukaan lepopäivä eli käytiin tunnin kävelyllä Jetin ja pojan kanssa. Illalla tein lyhyesti keskivartaloharjotuksia.

Perjantain ohjelmassa oli kevyt treeni. Mies oli etätöissä, joten oltiin sovittu kaverin kanssa hiihtotreffit aamupäikkäreiden aikaan. Lenkin ajan satoi lunta, joten keli ei ollut kovin luistava eikä lenkki todellakaan ollut kevyt (keskisyke 166, maksimi 192). Hiihdettiin 1 h 20 min ja 14,4 km. Illalla käytin Jetin vetolenkillä kicksparkilla.

Lauantaiaamuna käytiin eka vauvauinnissa, jonka jälkeen mies ja poika tiputtivat mut salille ja lähtivät viettämään laatuaikaa Puuiloon ja Motonettiin. Tunnin treeni salilla, pikaiset venyttelyt ja kotiin lounaalle. Tankkauksen jälkeen lähdettiin koko perhe hiihtämään: Jeti veti mua ja mies kantoi pojan kantorinkassa. Testattiin naapurin tekemä yhdeksän kilometrin latu. Lenkki oli kevyt kun oli hyvä vetoapu ja puolessa välissä pidettiin veilä evästauko laavulla.
Talvi, suo ja Jeti - ihan parasta!

Sunnuntaina oli lepopäivä mutta ihan mahtava ilma houkutteli kävelylle. Käveltiin tunti ja tällä kertaa mä testasin kantorinkkaa. Lisäpaino tuntui jaloissa mutta muuten rinkkaa oli hyvä kantaa. Illalla vielä pikaisesti keskivartotreeniä ja viikko oli paketissa!

Kävely 4 h 35 min, 24,3 km
Sali 2 kertaa, 1 h 45 min
Hiihto 1 h 20 min, 14,4 km
Keskivartalon aktivointi 30 min
Venyttely 50 min

Vetolenkit kicksparkilla, 1h 10 min 9 km
Vetolenkki hiihtäen, 1 h 30 min, 9 km